Nama sebenar al-Khawarizmi ialah Muhammad Ibn
Musa al-khawarizmi. Selain itu beliau dikenali sebagai Abu Abdullah Muhammad
bin Ahmad bin Yusoff. Al-Khawarizmi telah dikanali di Barat sebagai
al-Khawarizmi, al-Cowarizmi, al-Ahawizmi, al-Karismi, al-Goritmi, al-Gorismi
dan beberapa cara ejaan lagi. Beliaulah yang menemukan Al Jabru wal Mukobala.
(penjabaran dan penyelesaian). Di nama latinkan menjadi Aljabar.
Beliau
telah dilahirkan di Bukhara. Pada tahun 780-850M adalah zaman
kegemilangan al-Khawarizmi. al-Khawarizmi telah wafat antara tahun 220
dan 230M. Ada yang mengatakan al-Khawarizmi hidup sekitar awal
pertengahan abad ke-9M. Sumber lain menegaskan beliau di Khawarism,
Usbekistan pada tahun 194H/780M dan meninggal tahun 266H/850M di Baghdad.
PENDIDIKAN
Dalam
pendidikan telah dibuktikan bahawa al-Khawarizmi ialah seorang tokoh Islam yang
berpengetahuan luas. Pengetahuan dan kemahiran beliau bukan sahaja
meliputi bidang syariat tapidi dalam bidang falsafah, logik, aritmetik,
geometri, muzik, kejuruteraan, sejarah Islam dan kimia. Al-Khawarizmi sebagai
guru aljabar di Eropah. Beliau telah menciptakan pemakaian Secans dan
Tangens dalam penyelidikan trigonometri dan astronomi. Dalam usia muda
beliau bekerja di bawah pemerintahan Khalifah al-Ma’mun, bekerja di Bayt
al-Hikmah di Baghdad. Beliau bekerja dalam sebuah observatory iaitu
tempat menekuni belajar matematik dan astronomi. Al-Khawarizmi juga
dipercayai memimpin perpustakaan khalifah. Beliau pernah memperkenalkan
angka-angka India dan cara-cara perhitungan
India pada dunia Islam. Beliau juga merupakan seorang penulis Ensiklopedia Pelbagai Disiplin.
India pada dunia Islam. Beliau juga merupakan seorang penulis Ensiklopedia Pelbagai Disiplin.
Al-Khawarizmi
adalah seorang tokoh yang mula-mula memperkenalkan aljabar dan hisab.
Banyak lagi ilmu pengetahuan yang beliau pelajari dalam bidang matematik dan
menghasilkan konsep-konsep matematik yang begitu popular sehingga digunakan
pada zaman sekarang.
PERANAN
DAN SUMBANGAN AL-KHAWARIZMI Gelaran Al-KhawarizmiGelaran Al-Khawarizmi yang dikenali di
Barat ialah al-Khawarizmi, al-Cowarizmi, al-karismi, al-Goritmi atau
al-Gorism. Nama al-gorism telah dikenali pada abad
pertengahan. Negara Perancis pula al-Gorism muncul sebagai Augryam
atau Angrism. Negara Inggeris pula ia dikenali sebagai Aurym atau
Augrim. Sumbangan Al-Khawarizmi Melalui KaryaSumbangan hasil karya
beliau sendiri, antaranya ialah :
- Al-Jabr wa’l
Muqabalah : beliau
telah mencipta pemakaian secans dan tangens dalam penyelidikan
trigonometri dan astronomi.
- Hisab
al-Jabr wa al-Muqabalah
: Beliau telah mengajukan contoh-contoh persoalan matematik dan telah
mengemukakan 800 buah soalan yang sebahagian daripadanya merupakan
persoalan yamng dikemukakan oleh Neo. Babylian dalam bentuk dugaan yang
telah dibuktikan kebenarannya oleh al-Khawarizmi.
- Sistem
Nombor : Beliau
telah memperkenalkan konsep sifat dan ia penting dalam sistem nombor pada
zaman sekarang.
Ini
adalah contoh-contoh sebahagian beliau yang telah dihasilkan dalam penulisan
karya dan ia telah menjadi popular serta dipelajari oleh semua masyarakat yang
hidup di dunia ini. Hasil Karya Al-Khawarizmi Sepertimana
yang telah kita ketahui, Al-Khawarizmi dapat menghasilkan karya-karya agong
dalam bidang matamatik. Hasil karya tersebut terkenal pada zaman tamadun
Islam dan dikenali di Barat.Antara hasil karya yang telah beliau hasilkan ialah
:
- Sistem
Nombor : ia telah
diterjemahkan ke dalam bahasa Latin iaitu De Numero Indorum.
- ‘Mufatih
al-Ulum’ : yang
bermaksud beliau adalah pencinta ilmu dalam pelbagai bidang.
- Al-Jami wa
al-Tafsir bi Hisab al-Hind
: Karya ini telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Latin oleh Prince
Boniopagri.
- Al-Mukhtasar
Fi Hisab al-Jabr wa al-Muqabalah : Pada tahun 820M dan ia
mengenai algebra.
- Al-Amal bi’
Usturlab’
- Al-Tarikh
- Al-Maqala Fi
Hisab al-Jabr wa al-Muqabilah.
Ketokohan
al-Khawarizmi
Setiap
tokoh mempunyai sifat ketokohannya yang tersendiri. Ketokohan
al-Khawarizmi dapat dilihat dari dua sudut iaitu dari bidang matematik dan
astronomi. Namun bidang matematik akan diperjelaskan secara terperinci
berbanding astronomi kerana ia melibatkan kajian yang dikaji. Dalam bidang
matematik, al-Khawarizmi telah memperkenalkan aljabar dan hisab. Beliau
banyak menghasilkan karya-karya yang masyhor ketika zaman tamadun Islam.
Antara karya-karya yang beliau hasilkan ialah ‘Mafatih al-Ulum’.
Sistem nombor adalah salah satu sumbangan dan telah digunakan pada zaman
tamadun Islam. Banyak kaedah yang diperkenalkan dalam setiap karya yang
dihasilkan. Antaranya ialah kos, sin dan tan dalam trigonometri
penyelesaian persamaan, teorem segitiga sama juga segitiga sama kaki dan
mengira luas segitiga, segi empat selari dan bulatan dalam geometri.
Masaalah pecahan dan sifat nombor perdana dan teori nombor juga
diperkenalkan. Banyak lagi konsep dalam matematik yang telah
diperkenalkan al-khawarizmi sendiri.
Bidang
astronomi juga membuatkan al-Khawarizmi dikenali pada zaman tamadun
Islam. Astronomi dapat ditakrifkan sebagai ilmu falaq [pengetahuan
tentang bintang-bintang yang melibatkan kajian tentang kedudukan, pergerakan,
dan pemikiran serta tafsiran yang berkaitan dengan bintang]. Seawal kurun
ketiga lagi lagi, al-Khawarizmi telah menghasilkan dua buah yang salah satu
daripadanyatelah diterjemahkan ke Bahasa Latin dan memberi pengaruh besar ke
atas Muslim dan orangSpanyol dan Kristian. Penggunaan matematik dalam
astronomi sebelum tamadun Islam amat sedikit dan terhad. Ini disebabkan
oleh kemunduran pengetahuan matematik yang terhad kepada pengguna aritmetik dan
geometri sahaja.
Peribadi
al-Khawarizmi
Keperibadian
al-Khawarizmi telah diakui oleh orang Islam dan juga Barat. Al-Khawarizmi
telah dianggap sebagai sarjana matematik yang masyhur oleh orang Islam dan ia
diperakui oleh orang Barat. Ini dapat dibuktikan bahawa
G.Sartonmengatakan “pencapaian-pencapaian yang tertinggi telah doperolehi
oleh orang-orang Timur….” Maka temasuklah al-Khawarizmi itu sendiri. Al-Khawarizmi
patu disanjungi kerana beliau adalah seorang yang pintar. Menurut Wiedmann pula
berkata….’ al-Khawarizmi mempunyai personaliti yang teguh dan seorang yang
bergeliga sains’. Setiap apa yang dinyatakan oleh penulis, ini telah
terbukti bahawa al-Khawarizmi mempunyai sifat keperibadian yang tinggi dan
sekaligus disanjung oleh orang Islam.
Strategi
Pengislaman Sains Matematik
Pengislaman
sains matematik seharusnya berlandaskan dengan beberapa perkara iaitu, ia
hendaklah berlandaskan tauhid, syariah dan akhlak. Ini kerana ia perlu
bagi tokoh-tokoh yanh beragama Islam supaya melaksanakan setiap pekerjaan atau
tugasan yang mengikut undang-undang Islam.
- Tauhid
Tauhid
merupakan landasan falsafah matematik Islam sepertimana dengan ilmu-ilmu Islam
yang lain. Mengikut matlamat Islam, semuanya Ayyatullah
[tanda-tanda Allah iaitu symbol kebesaran, kewujudan dan keEsaan Tuhan.
Ungkapan yang wujud sewajarnya mencorakkan kegiatan matematik. Setiap
falsafah dan epistemology sains matematik kita tidak harus diterima bulat-bulat
tanpa syarat.
- Syariah
Berasaskan
kepada undang-undang yang mengenali tindak tanduk masyarakat. Keharmonian
dan tanggungjawab kepada umat dan hak diri. Dari sudut ini, ahli
matematik Islam yang cuba menyelesaikan masaalah yang melibatkan perbuatan
hukum syariah seperti judi, riba dan mencabar kebenaran hakiki daripada agama
samawi untuk memperkukuhkan lagi Institusi. Oleh itu, matematik Islam
hendaklah berkembang selari dengan keperluan manusia dan perkembangan ini juga
harus di dalam sudut syariah.
- Akhlak
Ciri-ciri
akhlak mulia hendaklah disemaikan kedalam matematik dan juga ia perlu
dimasukkan kedalam ilmu-ilmu Islam yang lain agar manusia dapat menerapkan
nilai murni. Ilmu yang dipelajari contahnya akhlak yang terdapat dalam
bidang matematik ini adalah penemuan aljabar yang melambangkan keadilan.
Ini kerana keadilan itu dituntut oleh agama Islam itu sendiri. Melalui
asas pradigma tauhid dan sya’iyah itu dapat memperkukuhkan lagi pembinaan
akhlak.
Cabang Matematika
Antara
cabang yang diperkanalkan oleh al-Khawarizmi seperti geometri, algebra,
aritmetik dan lain-lain. GeometriIa merupakan cabang kedua dalam
matematik. Isi kandungan yang diperbincangkan dalam cabang kedua ini
ialah asal-usul geometri dan rujukan utamanya ialah Kitab al-Ustugusat[The
Elements] hasil karya Euklid : geometri dari segi bahasa berasal daripada
perkataan yunani iaitu ‘geo’ bererti bumi dan ‘metri’ bererti
sukatan. Dari segi ilmunya pula geometri itu adalah ilmu yang mengkaji
hal yang berhubung dengan magnitud dan sifat-sifat ruang. Geometri ini
mula dipelajari sejak zaman firaun [2000SM]. Kemudian Thales Miletus
memperkenalkan geometri Mesir kepada Grik sebagai satu sains dedukasi dalam
kurun ke6SM. Seterusnya sarjana Islam telah mengemaskanikan kaedah sains
dedukasi ini terutamanya pada abad ke9M. Algebra/aljabarIa
merupakan nadi untuk matematik algebra. Al-Khawarizmi telah diterjemahkan
oleh Gerhard of Gremano dan Robert of Chaster ke dalam bahasa Eropah pada abad
ke-12. sebelum munculnya karya yang berjudul ‘Hisab al-Jibra wa al
Muqabalah yang ditulis oleh al-Khawarizmi pada tahun 820M. Sebelum ini
tak ada istilah aljabar.
Karyanya
Buku I - Aljabar
al-Kitāb al-mukhtaṣar fī ḥisāb al-jabr
wa-l-muqābala (Arab: الكتاب المختصر في حساب الجبر والمقابلة Buku
Rangkuman Kalkulasi dengan Melengkapkan dan Menyeimbangkan) adalah buku
matematika yang ditulis tahun 830.
Buku tersebut merangkum definisi aljabar. Buku ini diterjemahkan ke dalam Bahasa Latin berjudul Liber algebrae et almucabala oleh Robert of Chester (Segovia, 1145) dan juga oleh Gerard of Cremona.
Metode beliau dalam menyelesaikan linear dan notasi kuadrat dilakukan dengan meredusi notasi ke dalam 6 bentuk standar (dimana b dan c adalah angka positif)
Buku tersebut merangkum definisi aljabar. Buku ini diterjemahkan ke dalam Bahasa Latin berjudul Liber algebrae et almucabala oleh Robert of Chester (Segovia, 1145) dan juga oleh Gerard of Cremona.
Metode beliau dalam menyelesaikan linear dan notasi kuadrat dilakukan dengan meredusi notasi ke dalam 6 bentuk standar (dimana b dan c adalah angka positif)
- Angka
ekual kuadrat (ax2 = c)
- Angka
ekual akar (bx = c)
- Kuadrat
dan akar ekual (ax2 + bx = c)
- Kuadrat
dan angka akar ekual (ax2 + c = bx)
- Akar
dan angka kuadrat ekual (bx + c = ax2)
- Kuadrat
ekual akar (ax2 = bx)
Dengan
membagi koefisien dari kuadrat dan menggunakan dua operasi aljabar (Arab: الجبر penyimpanan atau melengkapkan)
dan al-muqābala (menyeimbangkan). Aljabar adalah proses
memindahkan unit negatif, akar dan kuadrat dari notasi dengan menggunakan nilai
yang sama di kedua sisi. Contohnya, x2 = 40x - 4x2
disederhanakan menjadi 5x2 = 40x. Al-muqābala adalah
proses memberikan kuantitas dari tipe yang sama ke sisi notasi. Contohnya, x2
+ 14 = x + 5 disederhanakan ke x2 + 9
= x.
Beberapa pengarang telah menerbitkan tulisan dengan nama Kitāb al-ǧabr wa-l-muqābala, termasuk Abū Ḥanīfa al-Dīnawarī, Abū Kāmil (Rasāla fi al-ǧabr wa-al-muqābala), Abū Muḥammad al-‘Adlī, Abū Yūsuf al-Miṣṣīṣī, Ibnu Turk, Sind bin ‘Alī, Sahl bin Bišr, dan Šarafaddīn al-Ṭūsī.
Beberapa pengarang telah menerbitkan tulisan dengan nama Kitāb al-ǧabr wa-l-muqābala, termasuk Abū Ḥanīfa al-Dīnawarī, Abū Kāmil (Rasāla fi al-ǧabr wa-al-muqābala), Abū Muḥammad al-‘Adlī, Abū Yūsuf al-Miṣṣīṣī, Ibnu Turk, Sind bin ‘Alī, Sahl bin Bišr, dan Šarafaddīn al-Ṭūsī.
Buku 2 - Dixit algorizmi
Buku kedua
besar beliau adalah tentang aritmatika, yang bertahan dalam Bahasa Latin, tapi
hilang dari Bahasa Arab yang aslinya. Translasi dilakukan pada abad ke-12 oleh
Adelard of Bath, yang juga menerjemahkan tabel astronomi pada 1126.
Pada manuskrip Latin,biasanya tak bernama,tetapi umumnya dimulai dengan kata: Dixit algorizmi ("Seperti kata al-Khawārizmī"), atau Algoritmi de numero Indorum ("al-Kahwārizmī pada angka kesenian Hindu"), sebuah nama baru di berikan pada hasil kerja beliau oleh Baldassarre Boncompagni pada 1857. Kitab aslinya mungkin bernama Kitāb al-Jam’a wa-l-tafrīq bi-ḥisāb al-Hind ("Buku Penjumlahan dan Pengurangan berdasarkan Kalkulasi Hindu")
Pada manuskrip Latin,biasanya tak bernama,tetapi umumnya dimulai dengan kata: Dixit algorizmi ("Seperti kata al-Khawārizmī"), atau Algoritmi de numero Indorum ("al-Kahwārizmī pada angka kesenian Hindu"), sebuah nama baru di berikan pada hasil kerja beliau oleh Baldassarre Boncompagni pada 1857. Kitab aslinya mungkin bernama Kitāb al-Jam’a wa-l-tafrīq bi-ḥisāb al-Hind ("Buku Penjumlahan dan Pengurangan berdasarkan Kalkulasi Hindu")
Buku 3 - Rekonstruksi Planetarium
Peta abad
ke-15 berdasarkan Ptolemeus sebagai perbandingan.
Buku ketiga beliau yang terkenal adalah Kitāb ṣūrat al-Arḍ (Bhs.Arab: كتاب صورة الأرض "Buku Pemandangan Dunia" atau "Kenampakan Bumi" diterjemahkan oleh Geography), yang selesai pada 833 adalah revisi dan penyempurnaan Geografi Ptolemeus, terdiri dari daftar 2402 koordinat dari kota-kota dan tempat geografis lainnya mengikuti perkembangan umum.
Hanya ada satu kopi dari Kitāb ṣūrat al-Arḍ, yang tersimpan di Perpustakaan Universitas Strasbourg. Terjemahan Latinnya tersimpan di Biblioteca Nacional de España di Madrid. Judul lengkap buku beliau adalah Buku Pendekatan Tentang Dunia, dengan Kota-Kota, Gunung, Laut, Semua Pulau dan Sungai, ditulis oleh Abu Ja’far Muhammad bin Musa al-Khawarizmi berdasarkan pendalaman geografis yamg ditulis oleh Ptolemeus dan Claudius.
Buku ini dimulai dengan daftar bujur dan lintang, termasuk “Zona Cuaca”, yang menulis pengaruh lintang dan bujur terhadap cuaca. Oleh Paul Gallez, dikatakan bahwa ini sanagat bermanfaat untuk menentukan posisi kita dalam kondisi yang buruk untuk membuat pendekatan praktis. Baik dalam salinan Arab maupun Latin, tak ada yang tertinggal dari buku ini. Oleh karena itu, Hubert Daunicht merekonstruksi kembali peta tersebut dari daftar koordinat. Ia berusaha mencari pendekatan yang mirip dengan peta tersebut.
Buku ketiga beliau yang terkenal adalah Kitāb ṣūrat al-Arḍ (Bhs.Arab: كتاب صورة الأرض "Buku Pemandangan Dunia" atau "Kenampakan Bumi" diterjemahkan oleh Geography), yang selesai pada 833 adalah revisi dan penyempurnaan Geografi Ptolemeus, terdiri dari daftar 2402 koordinat dari kota-kota dan tempat geografis lainnya mengikuti perkembangan umum.
Hanya ada satu kopi dari Kitāb ṣūrat al-Arḍ, yang tersimpan di Perpustakaan Universitas Strasbourg. Terjemahan Latinnya tersimpan di Biblioteca Nacional de España di Madrid. Judul lengkap buku beliau adalah Buku Pendekatan Tentang Dunia, dengan Kota-Kota, Gunung, Laut, Semua Pulau dan Sungai, ditulis oleh Abu Ja’far Muhammad bin Musa al-Khawarizmi berdasarkan pendalaman geografis yamg ditulis oleh Ptolemeus dan Claudius.
Buku ini dimulai dengan daftar bujur dan lintang, termasuk “Zona Cuaca”, yang menulis pengaruh lintang dan bujur terhadap cuaca. Oleh Paul Gallez, dikatakan bahwa ini sanagat bermanfaat untuk menentukan posisi kita dalam kondisi yang buruk untuk membuat pendekatan praktis. Baik dalam salinan Arab maupun Latin, tak ada yang tertinggal dari buku ini. Oleh karena itu, Hubert Daunicht merekonstruksi kembali peta tersebut dari daftar koordinat. Ia berusaha mencari pendekatan yang mirip dengan peta tersebut.
Buku 4 - Astronomi
Kampus
Corpus Christi MS 283
Buku Zīj al-sindhind (Arab: زيج "tabel astronomi”) adalah karya yang terdiri dari 37 simbol pada kalkulasi kalender astronomi dan 116 tabel dengan kalenderial, astronomial dan data astrologial sebaik data yang diakui sekarang.
Versi aslinya dalam Bahasa Arab (ditulis 820) hilang, tapi versi lain oleh astronomer Spanyol Maslama al-Majrīṭī (1000) tetap bertahan dalam bahasa Latin, yang diterjemahkan oleh Adelard of Bath (26 Januari 1126). Empat manuskrip lainnya dalam bahasa Latin tetap ada di Bibliothèque publique (Chartres), the Bibliothèque Mazarine (Paris), the Bibliotheca Nacional (Madrid) dan the Bodleian Library (Oxford).
Buku Zīj al-sindhind (Arab: زيج "tabel astronomi”) adalah karya yang terdiri dari 37 simbol pada kalkulasi kalender astronomi dan 116 tabel dengan kalenderial, astronomial dan data astrologial sebaik data yang diakui sekarang.
Versi aslinya dalam Bahasa Arab (ditulis 820) hilang, tapi versi lain oleh astronomer Spanyol Maslama al-Majrīṭī (1000) tetap bertahan dalam bahasa Latin, yang diterjemahkan oleh Adelard of Bath (26 Januari 1126). Empat manuskrip lainnya dalam bahasa Latin tetap ada di Bibliothèque publique (Chartres), the Bibliothèque Mazarine (Paris), the Bibliotheca Nacional (Madrid) dan the Bodleian Library (Oxford).
Buku 5 - Kalender Yahudi
Al-Khawārizmī
juga menulis tentang Penanggalan Yahudi (Risāla fi istikhrāj taʾrīkh
al-yahūd "Petunjuk Penanggalan Yahudi"). Yang menerangkan
19-tahun siklus interkalasi, hukum yang mengatur pada hari apa dari suatu
minggu bulan Tishrī dimulai; memperhitungkan interval antara Era
Yahudi(penciptaan Adam) dan era Seleucid ; dan memberikan hukum tentang
bujur matahari dan bulan menggunakan Kalender Yahudi. Sama dengan yang
ditemukan oleh al-Bīrūnī dan Maimonides.
0 comments:
Post a Comment